Sanat Okulunda Öğrenilecek 101 Şey

Sanat Okulunda Öğrenilecek 101 Şey
  • 23,50 TL
    21,15 TL
    TRY
  • %10
  • Yayınevi

    : YEM Yayın

    Yazar

    :Kit White

    Baskı No

    : 1

    Baskı Tarihi

    : Haziran 2013

    Sayfa Sayısı

    : 224

    Baskı Tipi

    : Karton

    Dil

    : Türkçe

    Çevirmen

    : Volkan Atmaca

    Barkod

    : 9786054793044

    3 iş gününde kargoya verilir

İlginizi çekebilecek ürünler

Sanat Okulunda Öğrenilecek 101 Şey, tüm sanat dallarını kuşatan ortak duyguyla, sanatın yapılırlığına ve bir sanatçı gibi düşünmenin ince ayrımlarına dair yazılmış özlü açıklamalardan oluşuyor. Sanat öğrencileri başta olmak üzere, sanata ilgi duyan herkesin keyifle okuyabileceği sevimli bir ders kitabı olarak öne çıkıyor. Kitapta yazarın imzasını taşıyan ve sol sayfalara yerleştirilmiş tarihsel ve güncel sanat yapıtlarından illüstrasyonlar eşliğinde sürüp giden 101 ders boyunca, soyut ilkeler ve hazır çözümler yerine, öğrencilerin sanat öğrenimleri boyunca yaşadıkları sorunları serinkanlılıkla göğüslemelerine yardımcı olacak, deneyimle yoğrulmuş basit, pratik öneriler yer alıyor. “Sanat herkese ait bir fikirdir. Her kültürde bulunur. Hangi fiziksel biçimi alırsa alsın, bizleri düşünmeye çağırdığı duygusal, estetik veya psikolojik sorunlar ne olursa olsun, her kültürün kendini anlamasında hayati bir önem taşır. Kitabın içeriğini geliştirirken bu düşünceyi sürekli aklımda tutmaya çalıştım, zira okurlar içinde tabiatıyla en çok sanat öğrencileri ve hocalarına hitap etmekle birlikte, bu kitabı okumak için ille de ‘sanat’ yapıyor olmak gerekmez. Sanat öğreniminde alınan dersler yaşadığımız hemen her şeyi ilgilendirir. Sanat yaşamdan ayrı tutulamaz; o sürdüğümüz hayatların ta kendisini anlatır. Dolayısıyla bu kitap gerçekten sanatı ve onun varlığımızı nasıl zenginleştirdiğini merak eden herkes içindir.”“Sanat her yerdedir. Yapılış, algılanış ve çözümleniş biçimi gitgide gelişmektedir. Bu kitabın içeriğini belirleyen de sanatın işte bu sürekli, kesintisiz oluşumu ve dönüşümüdür; derslerden bazıları yapım ve temsil biçimleriyle ilgilidir; en az bir o kadar ders de bizlere araştırmanın, bilmenin ve şüphe etmenin gerekliliğini anımsatır.”“Sanatsal fikirler en iyi mevcut yapıtlarda tecelli ettiğinden, bu kitaptaki dersleri tarihsel ve güncel sanat yapıtlarından illüstrasyonlarla örneklemeyi tercih ettim; her bir fikri, dersi ya da adına kavram dediğimiz şeyi ilintili veya uygun bir görsel imgeyle vermek istedim. Bu çizimler tüm kusurları ve çarpıklıklarıyla bana ait ve bu halleriyle sözcüklerin genel olarak anlatmaya çalıştığı şeyi göstermeye yarıyorlar: Çoğu zaman başkaları tarafından özgün ve başarılı bir şekilde ortaya konan fikirleri kavramaya çalışarak ve gözlemleyerek öğrendiğimizi gösteriyorlar.” Kit White

 

Kit White Hakkında

 

Kit White, Brooklyn’de Pratt Institute MFA programında doçent olarak ders veren New York asıllı sanatçı; Harvard Üniversitesi’nde Güzel Sanatlar öğrenimi görmüş, New York’ta ve daha pek çok yerde kişisel sergiler açmıştır. Yazar Andrea Barnet ile evli ve bir kız babasıdır.


Mimarlık, grafik tasarım ve sanat gibi birbirinden farklı kategorilerde yüzlerce kitap için tıklayın!

ÖNSÖZ

 

Sanat herkese ait bir fikirdir. Her kültürde bulunur. Hangi fiziksel biçimi alırsa alsın, bizleri düşünmeye çağırdığı duygusal, estetik veya psikolojik sorunlar ne olursa olsun, her kültürün kendini anlamasında hayati bir önem taşır. Kitabın içeriğini geliştirirken bu düşünceyi sürekli aklımda tutmaya çalıştım, zira okurlar içinde tabiatıyla en çok sanat öğrencileri ve hocalarına hitap etmekle birlikte, bu kitabı okumak için ille de “sanat” yapıyor olmak gerekmez. Sanat öğreniminde alınan dersler yaşadığımız hemen her şeyi ilgilendirir. Sanat yaşamdan ayrı tutulamaz; o sürdüğümüz hayatların ta kendisini anlatır. Dolayısıyla bu kitap gerçekten sanatı ve onun varlığımızı nasıl zenginleştirdiğini merak eden herkes içindir.

İnsanoğlu on binlerce yıldır sanat nesneleri üretmektedir, ancak sanat okulları görece yakın tarihli bir olgudur. Geleneksel yöntemde sanatçılar ustaların yanında çıraklık ederek ya da bir üstat yönetiminde atölyelerde yetişirlerdi. Güzel sanatlar eğitiminin kapsamı dahilindeki çağdaş sanat okulları ise sanatı nasıl gündelik yaşam kültürünün bir uzantısı olarak görmeye başladığımızı gösteren bütünüyle farklı bir deneyimdir. Sanat her yerdedir. Yapılış, algılanış ve çözümleniş biçimi gitgide gelişmektedir. Bu kitabın içeriğini belirleyen de sanatın işte bu sürekli, kesintisiz oluşumu ve dönüşümüdür; derslerden bazıları yapım ve temsil biçimleriyle ilgilidir; en az bir o kadar ders de bizlere araştırmanın, bilmenin ve şüphe etmenin gerekliliğini anımsatır.

Ben bir öğretmen olarak hâlâ tekniğin sanat öğreniminde önemli bir yer teşkil ettiğine inanıyorum, zira sanatçılar özünde birer yaratıcıdır. Bir nesne veya imgenin yaratım süreçleri ve detaylarını derinlemesine bilirsek, onu daha farklı kavrar, yarattığı etkinin nasıl oluştuğunu daha iyi anlarız. Taklidin sanat eğitiminin parçası olmasının bir nedeni de budur. Sanatçılar bütün bir psikolojik, estetik, politik ve duygusal veri göstergeleri dizisini özümser ve sonra da onları düzenleyip anlamlandıracak biçimler yaratırlar. Bu yetenek ve çalışma ister, çalışırken de zekâ ve keskin gözlem. Ancak araçlar olmadan biçim üretmek havayı bir ağla yakalamaya çalışmaya benzer ve çoğu zaman ancak onun kadar etkili olur. Temel biçim verme becerileri öğrencilerin düşünce ile biçimlendirme arasında köprü kurmasına yardım eder. Sanatsal fikirler en iyi mevcut yapıtlarda tecelli ettiğinden, bu kitaptaki dersleri tarihsel ve güncel sanat yapıtlarından illüstrasyonlarla örneklemeyi tercih ettim; her bir fikri, dersi ya da adına kavram dediğimiz şeyi ilintili veya uygun bir görsel imgeyle vermek istedim. Bu çizimler tüm kusurları ve çarpıklıklarıyla bana ait ve bu halleriyle sözcüklerin genel olarak anlatmaya çalıştığı şeyi göstermeye yarıyorlar: Çoğu zaman başkaları tarafından özgün ve başarılı bir şekilde ortaya konan fikirleri kavramaya çalışarak ve gözlemleyerek öğrendiğimizi gösteriyorlar. Eğer benim anıştırmalı çizimlerim tam da başka bir sanatçının imgesindeki ustalığı ve ince detayı kopya etmenin ne kadar zor olduğunu gösteriyorsa, bunu gerçek bir sanat yapıtının yarattığı etki ile bir imitasyonun uyandırdığı etki arasındaki farkın alçakgönüllü bir teslimi saymalı. Bu resimler hiçbir şekilde, kendi çalışmalarım haricinde, esas alınan özgün yapıtların yerini tutmayı veya sanatçılarının yaptığım açıklamalara katıldığını ima etmeyi amaçlamaz. Bunlar sadece sanat öğrencilerinin bilmesi gerektiğine ve diğer okurların da üzerinde düşünmek isteyebileceğine inandığım sanatçılara, fikirlere ve yapıtlara dair görsel göndermelerdir. Bu kayıtları bir yana koyarsak, yapıtlarını görselleştirdiğim birçok sanatçının kendi anlayışlarını ifade edip niyetimi onaylamalarından dolayı minnettarım ve benimle işbirliği yapmak konusundaki istekliliklerini bu anlamda takdirle karşılıyorum.

Öğrenciyken ileride öğretmen olmayı hiç hayal etmiyordum. Tek düşündüğüm yaratıcı olmaktı. George Bernard Shaw’a atfedilen bir söz duygularımı güzel yansıtıyor: “Yapabilen yapar, yapamayan öğretir.” Ne ki, yirmi yıla varan sanat tecrübesinden sonra, bilme ihtiyacı ve yapma tutkusundan doğan bu baştaki eleştirel tartışmaların hepsinin sanatçı ahbaplarımla yaptığım sohbetlerde giderek daha az yer tuttuğunu fark ettim. Başa dönerek temel öncülleri yeniden sorgulayıp ilk soruları sormanın ne demek olduğunu unutmuştum. Yol üzerindeki her kavşakta yeni bakış açıları edinebilmek güçleşip de o güzel anlar giderek uzaklaştıkça, sanat okulunda tartıştığımız konular üzerine düşünmeye koyuldum ve bu sohbetlerin hiçbir zaman kesilmemesi gerektiğine kanaat getirdim. Sanat okulu öğrencisiyken karşılaştığımız sorunlar birer hayat dersidir ve daima bizimle birlikte kalmalıdır. Onlar olmadan hayatı öğrenemeyiz.

 

Kit White

Mart 2011

  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi