Rölöve 7.Baskı

Rölöve 7.Baskı
  • 30,00 TL
    19,50 TL
    TRY
  • %35
  • Yayınevi

    : YEM Yayın

    Yazar

    :Bülent Uluengin

    Baskı No

    : 7

    Baskı Tarihi

    : Ekim 2016

    Sayfa Sayısı

    : 120

    Baskı Tipi

    : Karton

    Dil

    : Türkçe, İngilizce

    Barkod

    : 9786054793587

    1 iş gününde kargoya verilir

Tarihi eserlerin ve anıtların geçmişten yansıttıklarını ve mimari gelişmeye nasıl ışık tuttuklarını anlamak için hem korunmuş olanların hem de harabe halinde olanların belgelenmeleri, başka bir deyişle “rölöve edilmeleri” gereklidir. Rölöve, bir eski esere müdahele gerektiği zaman yapılacak ilk iştir. İster arşivlemek için, isterse restitüsyon-restorasyon projesi hazırlamak için olsun, bir eski eserin rölövesinin yapılması şarttır. Bu açıdan bakıldığında bu denli çok tarihi eser bulunan ülkemizde rölövenin önemi çok açıktır.

 

Öncelikle bu işe yeni başlamış mimarlık öğrencileri için hazırlanan RÖLÖVE kitabı, profesyoneller için de son derece yararlı bir kaynaktır. Herkesin kolayca anlayabilmesi için kolay anlaşılır bir dil ve yöntemle konuyu ele almakta; kroki yapma, fotoğraf çekme, ölçüm ve çizim aşamaları yazarın yıllar boyunca yapmış olduğu çalışmalardan örneklerle açıklanmaktadır. 

 

Bülent Uluengin  Hakkında

 

1944 yılında İstanbul’da doğdu. 1969 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Mimarlık Bölümü’nden mezun oldu.
Askerlik görevinden sonra, 1974 yılına kadar özel bir bankada kontrol mimarı olarak çalıştı ve Türkiye’nin birçok bölgesini gezdi. 1974’te İstanbul Devlet Mimarlık ve Mühendislik Akademisi (İDMMA) Mimarlık Bölümü’nde asistan olarak göreve başladı. 1982 yılında Cidde, King Abdulaziz Üniversitesi’nin daveti üzerine Suudi Arabistan’a giderek aynı üniversitenin Hajj Araştırma Merkezi’nde 1986 yılına kadar araştırmacı mimar olarak çalıştı. 1986-1995 yılları arasında, İstanbul’da serbest mimarlığın yanısıra, Yıldız Teknik Üniversitesi ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde sözleşmeli öğretim görevlisi olarak çalıştı. 
1996 yılında doktora tezini tamamlayarak doktor unvanını aldı; 1997 yılında doçent, 2003 yılında profesör oldu. 1995-2007 yılları arasında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Meslek Yüksek Okulu Mimari Restorasyon Programı'nda öğretim üyesi olarak çalıştı. 2007 yılından bu yana Bahçeşehir Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü’ndeki öğretim üyeliğinin yanısıra Mimarlık Bölüm Başkanlığı görevini sürdürmektedir. 
Uzmanlık alanı ile ilgili çeşitli bildiri ve makaleler yazmış, rölöve ve proje çalışmaları yapmıştır. Ulusal ve uluslararası sempozyumlara (Sudan, Yemen, Ürdün, Tunus, Sri Lanka ve Amerika) katılmış ve bildiriler sunmuştur.
Uluengin’in, Yıldız Teknik Üniversitesi’nce  1997’de yayımlanmış Mimari Tasarım Sürecinde Fotoğraf Tekniklerinden Yararlanma Yöntemleri konulu doktora tezinin yanısıra Mimari Metaller, Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri (Birsen Yayınevi, İstanbul 2006), Osmaneli ve Geleneksel Evleri (Kerkük Vakfı Yayını, İstanbul 2009), İslam Başkentleri ve Şehirleri Organizasyonu’nun 2010 yılı, Yazı-Dokümantasyon-Çeviri Ödülleri’nde Mimari Ödül dalında birincilik kazanan Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları (YEM Yayın, 3. baskı, İstanbul 2010), Rölöve (YEM Yayın, 4. baskı, İstanbul 2010) adlı kitapları bulunmaktadır.

 


Mimarlık, grafik tasarım ve sanat gibi birbirinden farklı kategorilerde yüzlerce kitap için tıklayın!

1964-1969 yılları arasında Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Mimarlık Bölümü’nde öğrenciyken Rölöve dersi beş senelik mimarlık eğitiminin dördüncü sınıfında başlardı. Biz öğrenciler ders göreceğimizi beklerken hocamız daha ilk derste ödev dağıtımı yapar, herkesin nereyi rölöve edeceğini söylerdi. Nasıl rölöve yapılacağı konusunda hiç teorik ders görmezdik, dönem sonuna kadar da tashih gösterir, rölöve çalışmasını teslim ederdik. Herkes nasıl rölöve yapılacağını deneme-yanılma, tekrar deneme ile öğrenir, kendine göre bir çalışma şekli geliştirirdi. Bu şekilde çalışmak rölöveyi zorlaştırır, vakit kaybına neden olur ve bazı arkadaşlar bundan dolayı rölöve çalışmasını teslim edemezlerdi.

Ben bu konuda şanslıydım. Daha birinci sınıftan itibaren, kendisi de mimar olan ve rölöve işi ile uğraşan babam Y. Mimar Fatin Uluengin ile beraber rölöve çalışmalarına katıldığım için sıkıntı çekmezdim. Bunun için sınıf arkadaşlarım benimle aynı grupta olmayı isterlerdi.

Daha sonra iş hayatında ben de rölöve restorasyon konusunda, özellikle de rölöve konusunda, yoğunlaştım. Bugüne kadar, 106 adedi yurtdışında olmak üzere yaklaşık 200 binanın rölövesini bizzat kendim yaptım. Bu rölöveleri yaparken kendime göre bazı yöntemler ve teknikler geliştirdim, fotoğrafla da ilgili olduğumdan özellikle fotoğraf tekniklerini rölöve çalışmalarımda kullandım, öyle ki sonuçta 7 katlı bir binanın rölövesini 4-5 saatte yapar hale geldim, tabi belli bir ekiple.

Zaman geçip de 1995 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Mimari Restorasyon Programı’nda Rölöve dersi yürütücülüğünü üstlendiğim zaman ben de aynı yöntemi uyguladım, bir konu verip öğrenciyi rölöve yapmaya yolladım. Ancak daha sonra, 1998 ve 1999 Birgi Yaz Okulu çalışmalarına katıldığımda öğrencilerin kroki yapma, ölçü alma, fotoğraf çekme, çizim yapma konularında zorlandıklarını gördüm. Bir ölçünün nerede mm ile, nerede yuvarlatılarak veya köşegenle alınması gerektiği, yükseklik ölçülerinin alınması, basit teknik aletlerin kullanılması ve özellikle temel geometrik ilişkiler konularında bilgi ve beceri eksikliği gördüm.

Bunun üzerine rölöve konusunda bir kitap yazmaya karar verdim ve ilk satırlarını hemen Birgi’de kaleme aldım. Önce sadece tecrübelerimi yazmakla işe başladım ve 20-25 sayfayı geçmeyecek bir ders notu olacağını tahmin ettim. Ancak yalnız kroki yapma, ölçme ve çizim yapma konularını içeren bir rölöve kitabının eksik bir kitap olacağını düşünerek rölövenin ayrılmaz bir parçası olan fotoğraf tekniklerinin kullanımını da beraberce ele almak istedim. Bunun için giderek konu genişledi ve sonuçta ortaya bu kitap çıktı.

Bu kitabı yazarken, tarihçe kısmı hariç, çok az yayından yararlandım. Yalnız, HABS (Historic American Buildings Survey) ve HAER (Historic American Engineering Record) adlı kuruluşların yayınlarından, kurgu ve içindekiler aşamasında faydalandım. Bunun için rölöve tarihçesi kısmında dipnot kullandım, diğer bölümlerde, yazdıklarımın tamamının kendi tecrübelerimin sonucu olması ve okuma akışını bozmaması açısından dipnot kullanmadım.

Beni en çok uğraştıran, metni destekleyen örnek çizim ve resimleri seçmek oldu. Bu konuda çok düzenli bir arşivim olmasına rağmen 200 adet dosyadan eskiz ve çizimleri seçmek, bunlarla ilgili fotoğrafları bulmak ve onların da içinden seçmek uzun bir uğraşı gerektirdi. Bunun için genellikle son dönemlerde yaptığım rölöve ve fotoğraflardan örnekler seçtim. Gene de en iyi ve ifadeli olanlarını seçtiğim konusunda şüpheliyim. En çok da "Kroki Yapma" konusundaki örneklerde zorlandım, çünkü yapılmış olan krokiler hemen sonra ölçülendirilmiş olduklarından ölçüsüz kroki yoktu. Bunun için örnek olarak konulan ölçüsüz krokileri, ölçülü krokiler üzerinden tekrar çizerek kopya ettim. Ölçülü kroki ve kurşunkalem çizim örneklerini aynen kullanmak istedim, ancak bu da, bir gün kitap olabileceğini düşünmeden, kullanılmış A4 kağıtların arkasına rölöve ölçüleri almış olduğumdan ve dolayısıyla baskıda iyi sonuç vermeyeceğinden ötürü mümkün olamadı. Sonuçta birkaç temiz ölçülü kroki hariç kurşunkalem çizimlerin çoğunu, asıl çizimin üzerinden giderek, özüne dokunmadan, bazı temizlikler ve küçük düzeltmeler yaparak yeniden çizmek durumunda kaldım. Hafif çizilmiş kurşunkalem krokileri, baskıda iyi çıkmayacağı endişesiyle üzerinden giderek çiniledim. Bitmiş çini örneklerini ise aynen verdim.

Yukarıda da belirttiğim gibi rölöve bir ekip işidir, yalnız başına çok zor yapılır. Rölöve konusunda bildiklerimin yarısını, ilk rölöve çalışmasını beraber yaptığım ve bana bu zevki aşılayan babam Y. Mimar Fatin Uluengin’den öğrendim. En büyük yardımcım ise, yaptığım rölövelerin hemen tümünde yanımda olan, bu işi en az benim kadar seven eşim Dr. Y. Mimar Nihal Uluengin olmuştur. Kendilerine burada teşekkürlerimi sunarım. Onların katkıları olmadan bu kitap yazılamazdı.

 

Bahariye, Ekim 2002

ÖNSÖZ

GİRİŞ

           

I. BÖLÜM :      RÖLÖVEYE GİRİŞ

Rölövenin Tarihçesi

Cumhuriyet Dönemi Restoratör Mimarları

Sedat Çetintaş     

Ali Saim Ülgen

Sedad Hakkı Eldem

Albert-Louis Gabriel

Ekrem Hakkı Ayverdi

Rölövenin Anlamı ve Amacı

Rölöve Çeşitleri

Rölöve Grubu Kuruluşu

Rölövede Kullanılan Aletler

Çizim Aletleri

Ölçüm Aletleri

Yardımcı Aletler

Güvenlik Önlemleri

Rölöve Ön Araştırması

Rölöve Çalışmasının Kapsamı

 

II. BÖLÜM :    RÖLÖVE ALAN ÇALIŞMASI

Kroki Yapmak

Yerleşim Plan Krokisi Yapmak

Yerleşim Kesit Krokisi Yapmak

Yerleşim Görünüş (Siluet) Krokisi Yapmak

Plan Krokisi Yapmak

Tavan Planı Krokisi Yapmak

Kesit Krokisi Yapmak

Görünüş Krokisi Yapmak

Detay Krokisi Yapmak

Fotoğraf Çekmek

Yerleşim Plan Fotoğrafı Çekmek

Yerleşim Kesit Fotoğrafı Çekmek

Yerleşim Görünüş (Siluet) Fotoğrafı Çekmek

Plan Fotoğrafı Çekmek

Kesit Fotoğrafı Çekmek

Görünüş Fotoğrafı Çekmek

Detay Fotoğrafı Çekmek

Ölçü Almak

Yerleşim Plan Ölçüsü Almak

Yerleşim Kesit Ölçüsü Almak

Arazi Eğimi Ölçmek

Yerleşim Görünüş (Siluet) Ölçüsü Almak

Plan Ölçüsü Almak

Merdiven Ölçüsü Almak

Dairesel Hacimleri Ölçmek

Yuvarlak Cisimleri Ölçmek

Tavan Planı Ölçüsü Almak

Kubbe Çapını Ölçmek

Kesit Ölçüsü Almak

Saçak Genişliği Ölçmek

Terazi Hattı Kurmak

Kubbe Yüksekliği Ölçmek

Görünüş Ölçüsü Almak

Çatı Eğimi Ölçmek

Baca Yüksekliği Ölçmek

Kemer Görünüşü Ölçmek

Minare Yüksekliği Ölçmek

Kubbe Yüksekliği Ölçmek

Detay Ölçüsü Almak

 

III. BÖLÜM     :           RÖLÖVE MASA ÇALIŞMASI

Kurşunkalem Önçizim Yapmak

Yerleşim Planı Çizmek ve Çizimde Fotoğraftan Yararlanmak

Yerleşim Kesiti Çizmek ve Çizimde Fotoğraftan Yararlanmak

Yerleşim Görünüşü (Siluet) Çizmek ve Çizimde Fotoğraftan Yararlanmak

Plan Çizmek ve Çizimde Fotoğraftan Yararlanmak

Kesit Çizmek ve Çizimde Fotoğraftan Yararlanmak

Görünüş Çizmek ve Çizimde Fotoğraftan Yararlanmak

Detay Çizmek ve Çizimde Fotoğraftan Yararlanmak

Çinilemek ve Ölçülendirmek

Yerleşim Planı

Yerleşim Kesiti

Yerleşim Görünüşü (Siluet)

Plan

Kesit

Görünüş

Detay

Fotoğraf Albümü Hazırlamak

Rölöve Analiz Raporu Hazırlamak

 

IV. BÖLÜM     :           YENİ GELİŞMELER VE SONUÇ

Fotokopi

Fotogrametri

Bilgisayar

Dijital Fotoğraf Makineleri

G.P.S. (Global Positionning System)

Sonuç

KAYNAKÇA

  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi