Resimler Nasıl Okunur? Anlam Yöntem Okuma Rehberi

Resimler Nasıl Okunur? Anlam Yöntem Okuma Rehberi
  • 40,00 TL
    36,00 TL
    TRY
  • %10
  • Yayınevi

    : YEM Yayın

    Yazar

    :Liz Rideal

    Baskı No

    : 2

    Baskı Tarihi

    : Ağustos 2016

    Sayfa Sayısı

    : 256

    Baskı Tipi

    : Karton

    Dil

    : Türkçe

    Çevirmen

    : Ece Erbay Nahum

    Barkod

    : 9786054793457

    3 iş gününde kargoya verilir

İlginizi çekebilecek ürünler

YEM Yayın’ın, büyük beğeni toplayan ve dünya çapında yüz binlerce adet satılan Binalar Nasıl Okunur? ve Semboller Nasıl Okunur? adlı kitapların ardından dizisinin üçüncü kitabı Resimler Nasıl Okunur? da raflardaki yerini aldı.

 

Batı Avrupa’da özellikle Rönesans sonrasında hızla gelişen resim sanatının tarihini, teknik gelişimini ve resimlerin ifade ettiklerini, farklı türden 50’den fazla tanınmış örnek üzerinden, ayrıntılı anlatımlarla öğrenmeye ne dersiniz?

 

Bu son derece kullanışlı cep kitabı, dünya çapında tanınmış çok sayıda sanat yapıtı ve onların ilgi uyandıran öyküleri aracılığıyla Batı Avrupa resim geleneğine kapsamlı bir bakış olanağı sunan pratik bir rehber niteliğinde. Resimler Nasıl Okunur?’da sunulan yapıtların her biri, çözümlendiğinde güzelliklerini ve içsel niteliklerini daha etraflıca değerlendirebilmemizi ve resimleri genel olarak nasıl okuyacağımızı anlamamızı sağlayan sanatsal dilbilgisinin çeşitli noktalarını öne çıkarıyor. Resimlerin ayrıntılı olarak incelemesinin ötesinde kitabın sonunda yer verilen “açıklamalı sözlük” ile de belli başlı kavramların anlamları okuyucuya sunuluyor.

 

Resimler Nasıl Okunur? bilgilendirici yorumlar eşliğinde sunduğu bir dizi resimle okurlara resim sanatına dair bilgilerini hızlıca geliştirme olanağı sağlıyor. Ayrıca çeşitli resimleri daha yakından inceleme, bunların öykülerini ve yapım yöntemlerini keşfetme fırsatı sunuyor. Kitap, okurların her türlü resimden keyif alabilmeleri için bilgi ve becerilerini artırarak resim sanatını anlamalarına ve deneyimlemelerine katkı sağlıyor.

 

Kitabı kaleme alan sanatçı ve yazar Liz Rideal, ilk bölümde bizi resmin beş temel bileşeni (şekil ve resim yüzeyi, boya ve malzeme, komposizyon, üslup ve teknik, işaretler ve semboller) ile tanıştırıyor. İkinci bölümde ise tanınmış 50 yapıtı detaylı bir şekilde çözümleyerek resmin beş önemli teması olan portre, manzara, öyküleme, natürmort ve soyut resme genel bir giriş yapmamızı sağlıyor.

 

 

Yazar Hakkında

Sanatıçı ve yazar Liz Rideal, İngiltere, University College London, Slade School of Fine Art’ın Resim Bölümü’nde Güzel Sanatlar okutmanı olarak çalışmaktadır, ayrıca İngiltere, National Portrait Gallery’de ders vermekte ve eğitsel kaynak yazarlığı yapmaktadır. Avrupa ve Amerika’da iki büyük retrospektifi de içeren pek çok sergi düzenlemiştir. Kendi sanat yapıtları, Tate, V&A, British Museum, Yale Center for British Art, Portland Art Museum ve George Eastman House da dahil olmak üzere çeflitli halka açık koleksiyonlar içinde yer almaktadır. Mirror Mirror: Self-portraits by Women Artists (2001) ve Insights: Self-portraits (2005) kitaplarının yazarıdır. 

 

 

 

Dizinin Diğer Kitapları

 

BİNALAR NASIL OKUNUR? / Resimli Bina Okuma Rehberi

Binalar Nasıl Okunur? / Resimli Bina Okuma Rehberi, cebe sığacak kadar küçük, ama farklı konular hakkında doğru bilgiler içerecek kadar büyük olan benzersiz bir el kitabı niteliğinde. Pratik bir rehber işlevi gören kitap, ilk kez yayımlandığı 2008 yılından bu yana 15 dile çevrildi ve dünya çapında 120 binin üzerinde satış rakamına ulaştı. Binalar Nasıl Okunur? / Resimli Bina Okuma Rehberi, Antik Yunan’dan itibaren farklı çağlara ait yapıların ayırt edici özelliklerini inceliyor; bir binayı tanımlamak ve tarihsel bağlamı içinde değerlendirmek için gerekli ölçütleri belirtiyor; açıklamalar ve zarif gravürlerle birlikte mimari üsluplar ve yapı öğeleri üzerine detaylı bir görsel mimarlık sözlüğü oluşturuyor. Binalar Nasıl Okunur? / Resimli Bina Okuma Rehberi, mimari üslupların, bina türlerinin, belirli tasarım yaklaşımları içinde biçimlenen yapı öğeleri ve malzemelerin oluşumu ve tarihsel gelişimi hakkında kısa ama açıklayıcı ipuçları veriyor. Her bölümde belirli bir yapı öğesi ele alınarak farklı coğrafyalardan örneklerle, tarih boyunca geçirdiği dönüşümlerin izi sürülüyor. Kitaptaki gravürler ise, okuyucunun anlatılanları gözünde kolayca canlandırmasına yardımcı oluyor.

 

SEMBOLLER NASIL OKUNUR? / Resimli Sembol Okuma Rehberi

Clare Gibson

Semboller Nasıl Okunur? / Resimli Sembol Okuma Rehberi yeryüzünde eski çağlardan günümüze sanatta kullanılan sembollerin zengin kavram dünyasını ayırt edip anlamayı amaçlayan pratik bir giriş kitabı. Farklı kültürlerin belli başlı sembollerinin anlamlarını, kökenlerini, anlatım ve tasarım biçimlerini yaratıldıkları coğrafyalara göre gruplandırarak belirli temalar çerçevesinde inceliyor. Bu küçük ve sevimli cep kitabı konuyla ilgili akla gelebilecek her türlü soruya görseller eşliğinde kısa ve öz cevaplar veren kapsamlı bir rehber. Konunun özünü kolayca kavratan kısa açıklamalarla birlikte 500’den fazla görselin bulunduğu kitapta, okurun farklı uygarlıklara ait sanat eserleri ve tasarım nesnelerinde rastlanan sembollerin dilini çözüp verilen mesajı anlamasına yardımcı olacak çeşitli ipuçları sunuluyor. Kutsal imgeler, kimlik işaretleri ve sembolik sistemler incelenerek farklı kültürler arasında karşılaştırma yapıp benzerlikleri ve farklılıkları keşfetmesi sağlanıyor. Bu küçük ancak hacimli cep kitabı dünya üzerindeki farklı kültürlerin tarih boyunca sanat eserlerinde ve tasarım nesnelerinde kullandıkları, arketip kabul edilen sembolleri keyifle “okuyarak” kavramamızı amaçlayan bir rehber.

 

 

 

 

 

 

 

 


Mimarlık, grafik tasarım ve sanat gibi birbirinden farklı kategorilerde yüzlerce kitap için tıklayın!

 

Birçok resim hiçbir gayrete gerek duymadan, olduğu haliyle hoşa gitse de, bunlardan aldığımız keyif, bakma becerimizi geliştirerek artırılabilir. Sanatçılar kendilerini zorunlu hissettikleri için resim yapar, duyguları, durumları ve yaşamı kendilerince tanımlamak için bizi çevreleyen dünyadan esinlenerek paralel bir yapıyı boya kullanarak oluştururlar. Bu kitapta farklı türden resimler, onları derinlikli olarak incelememiz ve arkalarında yatan nedenleri, anlattıkları hikâyeleri anlamayı öğrenmemiz için özellikle seçilmiştir. Elinizdeki, bütünü kapsayıcı bir sanat tarihi kitabı değil, zaten bunu da amaçlamıyor. Daha mütevazı bir amaçla okuru sanat anlayışını ve bilgisini geliştirmeye davet ediyor.

 

İncelememizin başlıca dayanağı, tuval ya da ahşap üstüne yağlıboya. Önceleri özel bir kraliyet sarayı olan ve 1793 yılında dünyanın ilk kamuya açık sanat galerisine dönüştürülen Louvre’da ikamet eden iki güzel kadının karşılaştırmasıyla başlıyoruz. Hem Leonardo’nun Mona Lisa’sı hem de Marie-Guillemine Benoist’nın kimliği belirsiz kadını esrarengizdir; ikisi de tarihin birer dönemini temsil eder. Vücutlarının güzelliğini ortaya çıkaran kumaşlar içinde, sakin, kendilerine güvenleri tam ve durgun, eller dayanmış halde görünürler. Biri galerinin en çok ziyaret edilen ve rağbet gören resmiyken, öbürü sarayın karşı tarafında, sessiz bir köşede oturur. Modelinin çıplak memesi başka türlü bir esaretin devam ettiğini ortaya koysa da Benoist’nın portresi sömürge topraklarındaki köleliğin kalkmasını kutlamaktadır. Leonardo’nunki ise atölyesinden hiç çıkarmadığı olası bir evlilik portresidir. Her iki resim de gizemlidir ve bu nedenle bizlerde merak uyandırmayı sürdürür.

 

Sanat sözcüklerin olmadığı görsel bir dildir, dolayısıyla sanat yapıtları üzerine sözlü veya yazılı iletişime dayalı çıkarımlar, her ne kadar paralel de olsalar, gerçek bir eşdeğer olamazlar. Diğer taraftan, resimler üzerine tartışmak imgeyi anlayıp, ondan keyif almamıza ve yaratım süreci hakkında daha çok şey öğrenmemize olanak sağlar.

 

Resim durağan olabilir, yine de başka yönlerden sarsıcıdır. Bugün etrafımızdaki görsel dünyayı anlayış biçimimiz –reklamlar, hareketli imgeler ve bilgisayarda hazırlanan grafikler– toplumun sofistike “okumalar” yapabileceğini ortaya koyar ve bu durum, resmi de içerecek şekilde genişletilebilir.

 

Resimlerin bu alışılmadık sıralanışı bize, sanat koleksiyonculuğuna ilişkin tutumlar hakkında bir fikir vermektedir. Johann Zoffany’nin Kraliçe Charlotte tarafından sipariş edilmiş, 18. yüzyıla ait resmi, Floransa’da Uffizi Sarayı’ndaki, Toskana Grandükü’ne ait Medici Koleksiyonu’nun başyapıtlarının bulunduğu özel altıgen odayı gösterir. Resimde, bu Rönesans yapıtlarının “salon tarzında” (sıralı olarak duvarları kaplayacak şekilde) asılma biçimini ve yapıtların önemli noktalarını tartışan aristokrat turistleri görüyoruz. Zoffany o kadar ince çalışmıştır ki, Raffaello, Holbein ve Rubens’e ait resimleri seçebilir ve hatta hangi asilzadenin hangi sanat yapıtını tartıştığını ayırt edebiliriz. Bu yapıt bizlere sanatsal üslup ve konuların bolluğundan bahseder.

 

Sert bir karşıtlıkla, Peter Davies’in resmi, özgün fikirlerini gizemli bir şekilde içine yerleştirdiği bir alışveriş listesi biçimindedir. Bu resim, kitabın kapsamını bir hamlede genişleterek bize büyük bir kolaylık sağlar. Kraliçe Charlotte’un Grandük’ün sanatsal zevkleriyle ilgili çıkarımlar yapmasına benzer bir şekilde bu “metin” resim, bize Davies’in beğenilerine dair fikir yürütme olanağı tanır. İki yapıtta değişik biçimde ortaya konan “koleksiyon” (sınıflandırma) şekli, resim gruplarını farklı yollarla inceleme olanağı sunar. Bu, elinizdeki kitabın düzenlenmesi sırasında da üzerinde çalışılan bir fikirdir.

 

Amerikalı sanatçı John Baldessari’nin yapıtı Resim nedir (1966-8) yazıyla resmedilmiş bir metinden oluşur; ART IS A CREATION FOR THE EYE AND ONLY BE HINTED AT WITH WORDS (Sanat göze yönelik bir yaratımdır ve sözcüklerle sadece sezdirilebilir). Kavramsal sanatçı Marcel Duchamp, bir sanat yapıtının varlığının hem sanatçıya hem de seyirciye bağlı olduğunu savunmuştur. Batı sanatı, ayırdına varabileceğiniz ama uzmanlık ve yöntemlerine aşina olmadan tam olarak anlayamayacağınız bir dilde konuşur. Bir yapıtın yatırım değeri taşıyan bir başyapıt mı, yoksa sadece adı sanı bilinmeyen bir sanatçının resmi mi olduğunu zaman gösterir. Sanatın güzelliği onu algılayan kişiye göre değişir ama sanat üzerine düşünmek, ona bakmak çoğu zaman ücretsizdir, hayli tatmin edici ve ödüllendirici olabilir.

 

Beğeni özneldir ve sanat tercihi tamamen beğeniye göre belirlenir. Bununla birlikte, yargıda bulunmak için öncelikle kriterleri anlayabilmek gerekir. Herkes “ben neyi beğendiğimi biliyorum” diyebilir, ama gerçekten biliyor musunuz? Ve nasıl bilebiliyorsunuz? Yargılarınızı şekillendiren nedir? Önyargı mı yoksa bellek mi, duygu mu yoksa eğitim mi? Belki bu kitap zihin gözünüzü, entelektüel problemler ve hazlarla, kimi zaman da varılan sonuçlarla genişletebilir.

 

İÇİNDEKİLER

 

Giriş                                        6

Kısım 1: Resimlerin Dilbilgisi

Şekil ve Resim Yüzeyi           12

Boya ve Malzemeler              16

Kompozisyon                        20

Üslup ve Teknik                    24

İşaretler ve Semboller            28

Sanatçı                                   34

 

Kısım 2: Ayrıntılarıyla Resimler

Bölüm 1: Portre                     40

Bölüm 2: Manzara                 84

Bölüm 3: Öyküleme            128

Bölüm 4: Natürmort             172

Bölüm 5: Soyut                    216

Ekler

Sözlük                                 242

Resim Rehberi                     246

Galeri Rehberi                     250

Dizin                                    253

 

  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi