Öğrencilerle Söyleşiler: Rem Koolhaas

Öğrencilerle Söyleşiler: Rem Koolhaas
  • 22,00 TL
    18,70 TL
    TRY
  • %15
  • Yayınevi

    : YEM Yayın

    Yazar

    :Rem Koolhaas

    Baskı No

    : 1

    Baskı Tarihi

    : Nisan 2014

    Sayfa Sayısı

    : 112

    Baskı Tipi

    : Karton

    Dil

    : Türkçe

    Barkod

    : 9786054793297

    2 iş gününde kargoya verilir

YEM Yayın’ın “Söyleşiler” dizisinin Öğrencilerle Söyleşiler: Rem Koolhaas adını taşıyan ikinci kitabı raflardaki yerini aldı.

Dünya mimarlığına yön veren Metropoliten Mimarlık Ofisi’nin (OMA) kurucusu olarak, 2008 yılında Time dergisi tarafından “Dünyanın En Etkili 100 İnsanı”ndan biri olarak gösterilen, Pritzker Ödüllü (2000) ünlü Hollandalı mimar Rem Koolhaas, bu kitapta Rice Üniversitesi Mimarlık Okulu’nun davetiyle öğrencilerin karşısına geçiyor. 21 Ocak 1991 tarihinde düzenlenen etkinlikte, biri ders diğeri seminer olmak üzere iki ayrı platformda söz alarak, yakın tarihli projeleri ve güncel tartışma konularından hareketle hem kendi hem de dünya mimarlığına ilişkin görüşlerini paylaşıyor.

Zeebrugge Deniz Terminali (Belçika, 1989), Bibliothèque de France (Paris, 1989), ZKM Sanat ve Medya Teknolojisi Merkezi (Karlsruhe, 1989).
İlk bölümde çözümlenen bu üç büyük ölçekli OMA projesi, Koolhaas’ın iki başyapıtı Delirious New York’tan (1978) S, M, L, XL’e (1995) uzanan uzun soluklu araştırma sürecinde, büyüklük, metropoliten ve sıkışıklık kavramlarını sacayağı yapan bir mimarlık ve şehircilik anlayışının elle tutulur örnekleri olarak ortaya çıkıyor. Her bir proje, farklı yerlerde, bambaşka bağlamlar ve koşullar içinde, mimarlığa ve kentselliğe dair yeni potansiyeller ve sorunsallar keşfedip tanımlamaya adanmış bir mimarlık uğraşının izini sürmemizi sağlar.

‘Mimarlık tehlikeli meslektir’Koolhaas, daha ilk bölümde, konuşmasına şu cümleyle başlar: “Mimarlık birçok sebepten ötürü tehlikeli bir meslektir.” Kitabın seminer bölümü, temelde, bu sebeplerin yöneltilen sorularla beraber yeniden düşünülerek yavaşça açımlanması olarak okunabilir. Koolhaas, mevcut koşulların direnç gösteren, her türlü çözümün altını oyan rastlantısallığı ile mimarın fantezi ve hayalleriyle gitgide büyüyen kibri, yani mutlak iktidarsızlık ile mutlak iktidar halleri arasında gidip gelen, sıkışan mimarlığın, tam da bu cendere içinden yeni olanaklılıklar çıkarabileceğini savunur. Bu bakımdan, kendi tabiriyle, tam bir “iyimser”dir.

Kitabın sonundaki “Mermiyi Uçurmak, ya da Gelecek Ne Zaman Başladı?” başlıklı metinde, ünlü mimarlık eleştirmeni Sanford Kwinter, söyleşiyi kerteriz alarak Koolhaas’ın mimarlık düşüncesini irdelerken, kafa bulandırıcı ve asap bozucu sorulara makul, anlaşılır ve teselli verici yanıtlar yetiştirmektense, soruları daha da “büyüten” bir düşünme önermektedir.

“İyimserlik benim için temel bir konum, bence bir mimar için neredeyse olmazsa olmaz bir yükümlülük. İyimserlikten başka bir saikle tasarım yapan bir mimar hayal edemiyorum, ama belki de bu çok naif bir düşünce… Benim konumum belki tam iyimserlik değil de, kendisine tamamen olumsuz bir okuma yapma hakkını kolay kolay tanımayan bir tür araştırma.” Rem Koolhaas

 

Rem KOOLHAAS Hakkında

 

1944 Rotterdam doğumlu Rem Koolhaas Architectural School’da (AA) mimarlık eğitimi aldı. 1975’te Madelon Vriesendorp, Elia ve Zoe Zenghelis’le birlikte Londra’da OMA’yı (Office for Metropolitan Architecture) kurdu. Bugün Rotterdam, New York, Pekin, Doha ve Hong Kong’ta ofisleri bulunan OMA’yla özel konut projelerinden büyük ölçekli kentsel tasarımlara kadar çok sayıda proje gerçekleştirdi. 2005’te Mark Wigley ve Ole Bouman’la Volume Magazine’in kurucuları arasında yer aldı. 1978’de Delirious New York: A Retroactive Manifesto for Manhattan’ı, 1995’te S, M, L, XL’i yayımladı. Avrupa ve ABD’de pek çok üniversitede öğretim üyesi olarak görev yaptı. RIBA Kraliyet Altın Madalyası (2004), Avrupa Birliği Mies van der Rohe Ödülü (2005), Venedik Mimarlık Bienali Hayat Boyu Başarı Ödülü (2010) gibi pek çok önemli ödüle layık görüldü. 2005 ve 2006’da Venedik Mimarlık Bienali'nde konuk küratörlük görevini üstlendi. 2000’de Pritzker Mimarlık Ödülü’nü alan Koolhaas, halen mimarlık ofisi OMA ve ona eklemlenen araştırma ofisi AMO’nun (Architectural Media Office) yöneticiliğini yapmakta ve Harvard Üniversitesi’nde dersler vermektedir. Rem Koolhaas 7 Haziran-23 Kasım 2014 tarihleri arasında gerçekleştirilecek olan 14. Venedik Mimarlık Bienali’nin de küratörüdür. Yapılarından bazıları: Kunsthall, Rotterdam; Hollanda Büyükelçiliği, Berlin; Congrexpo, Lille; Casa da Música, Porto; Villa dall’Ava, Paris; Nexus Konutları, Japonya; Hollanda Dans Tiyatrosu, Lahey; Seattle Merkez Kütüphanesi; McCormick Tribune Kampüs Merkezi, IIT, Chicago; CCTV Televizyon İstasyonu ve Yönetim Binası, Pekin; Prada Epicenter, New York ve Los Angeles.


Mimarlık, grafik tasarım ve sanat gibi birbirinden farklı kategorilerde yüzlerce kitap için tıklayın!

ÖNSÖZ

 

Aynı kendisinden önce Manfredo Tafuri’nin yaptığı gibi, Rem Koolhaas da mimarlığın Metropolün gölgesinde kaldığını tüm çağdaş mimarlardan daha önce ve daha açık bir şekilde fark etti. Diğer mimarların ticari binaların dış cephelerini süslemekle yetinmeye razı oldukları bir dünyada, Koolhaas mimarlık için yeni imkânlar ve yerler arayan son direnişçilerden biri. Mücadelesi ilk bakışta fazlasıyla hayalci ya da bir tür saplantılı hezeyan gibi görünse de Koolhaas, başyapıtı S, M, L, XL’in de yakında yayımlanacak olmasıyla, artık extra-large (çok büyük) kavramının kendisinde, yani Büyüklüğün veya Metropolitenin içinde mimarlık için geçici bir soluklanma alanı bulmuş olabilir.

“Architecture at Rice” (Rice’ta Mimarlık) dizisinin bu kitabını yeniden yayıma hazırlama kararımız, kitabın kısa ve öz bütünlüğüyle, daha büyük şeylerin gelişini haber verdiğine olan inancımızı yansıtıyor. Bu “Architecture at Rice” dizisinin yeniden canlandırılması için de bir ilham kaynağı oldu. Koolhaas’ın Houston (“Hafif Şehir”) hakkındaki doğaçlama, keskin ve isabetli yorumları, Houston’ın biz Rice’takiler için deneylerimiz ve ilerleme çabalarımız açısından harikulade bir laboratuvar işlevi görebileceği yolundaki sezgimi de tekrar onaylamış oldu.

Bu kitabın yeniden basılması birçok açıdan Rice Mimarlık Okulu’nun Metropolün meydan okuyuşunu tümüyle hissettiğinin ve aynı Koolhaas gibi, mücadelenin henüz kaybedilmediğini gayet iyi bildiğinin bir göstergesi. Bu heyecan verici yapıt mimarlığı son derece gerekli bir direnişe çağırıyor; bu yüzden onu maskotumuz olarak benimsedik.

 

Lars Lerup

Dekan

Rice Mimarlık Okulu

İÇİNDEKİLER

 

Ders (21.1.1991)                                                                   

Seminer (21.1.1991)                                                         

Mermiyi Uçurmak, ya da Gelecek                                  

Ne Zaman Başladı?

YEM | Facebook YEM | Twitter YEM | Linkedin