Edebiyatta Mimarlık

Edebiyatta Mimarlık
  • 45,00 TL
    40,50 TL
    TRY
  • %10
  • Yayınevi

    : YEM Yayın

    Yazar

    :Kollektif

    Yayına Hazırlayanlar

    : Hikmet Temel Akarsu, Nevnihal Erdoğan

    Baskı No

    : 1

    Baskı Tarihi

    : Eylül 2016

    Sayfa Sayısı

    : 600

    Baskı Tipi

    : Karton

    Dil

    : Türkçe

    Çevirmen

    : Hikmet Temel Akarsu (Yayına Hazırlayan),Nevnihal Erdoğan (Yayına Hazırlayan)

    Barkod

    : 9786054793570

    3 iş gününde kargoya verilir

İlginizi çekebilecek ürünler

 

Mimarlık, mühendislik, şehircilik, kentleşme, endüstri ürünleri tasarımı, peyzaj tasarımı, arkeoloji, kültür, sanat vb. konu başlıklarında kitaplar yayımlayan YEM Yayın’ın yeni kitabı Edebiyatta Mimarlık çıktı.

YEM Yayın’ın yeni kitabı Edebiyatta Mimarlık, mimarlığın edebiyatla ilişkisini irdelemek ve başta tasarımcılar olmak üzere mimarlığa ilgi duyan tüm okuyucular için yepyeni algı kapıları açmak amacıyla kurgulanmıştır. Edebiyatta Mimarlık sözel, düşünsel, kurgusal, estetik, insan ruhunu eksen alan yaratıcı dünyasıyla edebiyatın ve aynı amaca farklı yollardan ulaşmaya çalışan mimarlığın iki kadim disiplin olduğunun ve bu ikisinin içinde birbirini besleyen sayısız unsur bulunduğunun bilinciyle kurgulanmıştır. Mimarların, edebiyatın önemli yapıtlarında, önemli yazarlarca yaratılmış mekân kurgusunu içselleştirdikleri takdirde emsalsiz bir imge ve düş dünyasına ulaşacakları ve bu deryada bulduklarıyla yapıtlarını çok daha nitelikli ve değerli bir noktaya taşıyacakları öngörüsüyle hazırlanmıştır.

Mimar, sanatçı, felsefeci ve akademisyenlerden oluşan 55 önemli ismin katkı koyduğu Edebiyatta Mimarlık, Hikmet Temel Akarsu ve Nevnihal Erdoğan’ın yaklaşık yedi yıllık sürede hazırladıkları bir projenin sonuç ürünü. Kitapta, dünya ve Türk edebiyatından yaklaşık 100 önemli yazarın mimarlığa vurgu yapan edebi yapıtları; Mimarlığa Referans Veren Klasikler, Mimarlıktan İlham Alan Romanlar/Mimarlığa İlham Veren Romanlar, Seyahatnameler ve Biyografik Seyahatnameler, Ütopyalar, Bilimkurgu ve Distopyalar gibi kategoriler altında incelendi ve her yapıtın mimari evreni Türkiz Özbursalı’nın çizimleriyle canlandırıldı.

Bir tür okuma kılavuzu niteliği de taşıyan kitabı okumanın sadece mimarlar, tasarımcılar, şehir plancıları, sanatçılar için değil yaşanılabilir, iyi tasarlanmış çevreler arzulayan, kentli bilincine sahip herkes için elzem olduğunun altını çizen Akarsu ve Erdoğan, Edebiyatta Mimarlık’ın neden mutlaka okunması gerektiğini şöyle açıklıyorlar:
“Kitapta yer verilen eserler, hayatı en açıklayıcı yönleri ve mimari arka planlarıyla birlikte ortaya koymuşlardır... Geleceğin kentlerini sağaltmak, güzelleştirmek ve daha yaşanır kılmak için bu şaheserleri dikkatlice okumak, duyumsamak, özümsemek gerekmektedir.”

 

 

Hikmet Temel Akarsu Hakkında

 

Romancı, öykücü, hiciv ve oyun yazarı Hikmet Temel Akarsu 1960 Yılında Gümüşhane’de doğdu. Dokuz yaşında ailesiyle birlikte İstanbul’a yerleşti. İTÜ Mimarlık Fakültesi’ni bitirdi. Mimarlık mesleğinin düşünsel tarafında yer almayı tercih etti ve yaşam düşü olan yazarlığa kendini adadı. Roman, öykü, deneme, makale, eleştiri, oyun ve senaryo yazarlığı da dahil olmak üzere edebiyatın hemen tüm alanlarında ürün verdi. Sadece seri romanları değil, hiciv ve eleştiri yazıları da toplumda yankı buldu. Ülkemizin zor yıllarını anlattığı romanları belleklerde hüzünlü tatlar bıraktı. Kayıp Kuşak, İstanbul Dörtlüsü ve Ölümsüz Antikite gibi roman serileri saygın yayınevlerince kitaplaştırıldı. Yazıları Varlık, Gösteri, Notos, Radikal Kitap, Cumhuriyet Kitap, Birgün Kitap, Yasak Meyve, Sıcak Nal, Roman Kahramanları gibi dergilerce yayınlandı. Bir dönem köşe yazarlığı yaptı. Öyküleri Babalar ve Kızları adıyla 2005 yılında İnkılâp Kitabevi, Dekadans Geceleri adıyla 2008 yılında Varlık Yayınları, Şairlerin Barbar Sofraları adıyla 2014 yılında Doğan Kitap tarafından yayımlandı. İlk gençlik kitabı Can Yayınları’nca 2006 yılında Güzelçamlı’nın Kayıp Panteri adıyla yayınlandı. Taşhan adlı radyo oyunu Temmuz 2006’da, Yurtdışı Sevdası adlı radyo oyunu ise Mart 2008’de sekizer bölüm halinde TRT Radyo 1’de tefrika edildi. Ömer Seyfettin’in “Asilzadeler” adlı öyküsünden uyarladığı oyun 2008-2009 sezonunda Antalya Devlet Tiyatrosu tarafından sahnelendi. Özgürlerin Kaderi adlı tarihi romanı 2008’de Nefti Yayıncılık’tan, Nihilist (2010) ve Konstantinopolis Kapılarında (2012) adlı romanları ise Doğan Kitap’tan çıktı. Bir dönem Roman Kahramanları dergisinin yayın koordinatörlüğünü yürüttü. PEN, Türkiye Yazarlar Sendikası ve Mimarlar Odası üyesidir. 

 

 

 

Prof.Dr. Nevnihal Erdoğan Hakkında

 

Nevnihal Erdoğan, halen Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü Bina Bilgisi Ana Bilim dalında profesördür. Erdoğan, 1992’de İstanbul Teknik Üniversitesi’nde doktora derecesini aldı. Aynı üniversitede 1984’te yüksek lisans, 1982’de lisans eğitimini tamamladı. 1992-2006 yılları arasında Trakya Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nde öğretim üyesi olarak çalıştı. Misafir araştırmacı olarak da, Harvard Üniversitesi, California Üniversitesi ve Wisconsin Üniversitesi’nde araştırmalarda bulundu.

Lisans ve lisansüstü dersleri verdi, yüksek lisans ve doktora tezlerine danışmanlık yaptı ve araştırma projeleri yürüttü. Yerleşmeler ve konutlarla ilgili çeşitli ulusal ve uluslararası yayınları bulunan Nevnihal Erdoğan, konut, turizm yapıları, üniversite kampusları konularıyla ilgili ulusal ve uluslararası mimari proje yarışmalarına katıldı. Ayrıca özel mimarlık ve mühendislik bürolarında çeşitli uygulama projelerinde çalıştı.

 

KİTABA KATKIDA BULUNANLAR

NEVNİHAL ERDOĞAN (Prof.Dr., KOÜ Mimarlık ve Tasarım Fak.), YUNUS KİSHALI (Prof.Dr., KOÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fak.), SEMA SOYGENİŞ (Prof.Dr., BAÜ Mimarlık ve Tasarım Fak.), MURAT SOYGENİŞ (Prof.Dr., YTÜ Mimarlık Fak.), MEHTAP ÖZBAYRAKTAR (Yrd.Doç.Dr., KOÜ MTF Mimarlık Böl.), DENİZ DEMİRARSLAN (Doç.Dr., KOÜ MTF İç Mimarlık Böl.), OYA ŞENYURT (Doç.Dr., KOÜ MTF Mimarlık Böl.), NESLİHAN TÜRKMENOĞLU BAYRAKTAR (Yrd.Doç.Dr., KOÜ MTF Mimarlık Böl.), CİHAN FİKRİ KALAY (Mimar, İTÜ), HİKMET TEMEL AKARSU (Yazar-Mimar, İTÜ), CANSU ÖZGE ÖZMEN (Yrd.Doç.Dr., Tekirdağ Namık Kemal Ü. Fen-Edebiyat Fak. İngiliz Dili ve Edebiyatı Böl.), ELİS ŞİMŞON (Arş.Gör., Koç Ü. İnsani Bilimler ve Edebiyat Fak. Felsefe Böl.), AYÇA AKARSU (Felsefeci, Çevirmen, BÜ), BEGÜM SAVÇIN (Arş.Gör., KOÜ MTF İç Mimarlık Böl.), YAVUZ ANGINBAŞ (Eleştirmen), NEŞE ÇAKICI ALP (Yrd.Doç.Dr., KOÜ MTF Mimarlık Böl.), AYŞE M. KALAY (Doç.Dr., İÜ İletişim Fak. Halkla İlişkiler ve Tanıtım Böl.), EMRE KARACAOĞLU (Eleştirmen-Gemi Mimarı, İTÜ), BİLLUR ŞENTÜRK (Eleştirmen), NURGÜL ATEŞ (Yazar), FUAT SEVİMAY (Öykücü-Yazar), SÜLEYMAN DOĞRU (Çevirmen), BÜLENT UÇAR (Felsefeci), GÖKÇE ÖZDEM (Felsefeci), YILMAZ BÜKTEL (Yrd.Doç.Dr., Trakya Ü. Edebiyat Fak. Sanat Tarihi Böl.), SENNUR AKANSEL (Doç.Dr., Trakya Ü. Mimarlık Fak. Mimarlık Böl.), SEMİHA KARTAL (Yrd.Doç.Dr., Trakya Ü. Mimarlık Fak. Mimarlık Böl.), ERSAN KOÇ (Yrd.Doç.Dr., KOÜ MTF Mimarlık Böl.), EVREN AKALTUN (Öğr.Gör., Kültür Ü. Fen-Edebiyat Fak. İngiliz Dili ve Edebiyatı Böl.), SONAY AYYILDIZ (Yrd.Doç.Dr., KOÜ MTF Mimarlık Böl.), SEDEF GÖNENÇ (Mimar, İTÜ), MELTEM TÜRKAN ALAGÖZ (Mimar, İTÜ), MUSTAFA KÖZ (Şair-TYS Genel Başkanı), MURAT BATMANKAYA (Şair-Yazar), YÜCEL GÜRSEL (Mimar, DGSA), SEMA SANDALCI (Doç.Dr., Trakya Ü. Edebiyat Fak. Balkan Dilleri ve Edebiyatları Böl.), TÜRKİZ ÖZBURSALI (Mimar, İTÜ), EMRE KİSHALI (Yrd.Doç.Dr., KOÜ MTF Mimarlık Böl.), DAMLA ATİK (Yrd.Doç.Dr., Trakya Ü. Mimarlık Fak. Peyzaj Mimarlığı Böl.), HAMİYET ÖZEN (Yrd.Doç.Dr., Karadeniz Teknik Ü. Mimarlık Fak. Mimarlık Böl.), ERSAN ÜLDES (Romancı-Kritik Yazarı), ESİN BENİAN (Yrd.Doç.Dr., Trakya Ü. Mimarlık Fak. Mimarlık Böl.), ARİF ŞEN (Mimar, İTÜ), SALİHA DURGUN (Mimar, KOÜ MTF), EDA ÖLÇER (Arş.Gör., KOÜ MTF İç Mimarlık Böl.), SÜREYYYA EVREN (Romancı-Yazar), TARIK APAK (Yayıncı-Eleştirmen), EMİNE KÖSEOĞLU (Yrd.Doç.Dr., Fatih Sultan Mehmet Vakıf Ü. Mimarlık ve Tasarım Fak.), NİLGÜN ÇAĞLAR (Öğr.Gör., KOÜ MTF İç Mimarlık Böl.), MEHMET ŞENER (Dr. Mimar, ODTÜ), ÖZGE KILIÇOĞLU (Öykücü), BÜŞRA ÖZAYDIN ÇAT (Arş.Gör., KOÜ MTF Mimarlık Böl.), ALTAY ÖKTEM (Romancı-Şair), NURDAN KUBAN (Yrd.Doç.Dr., KOÜ MTF Mimarlık Böl.), ÖZGÜ ÖZTURAN (Yrd.Doç.Dr., KOÜ MTF İç Mimarlık Böl.)

 


Mimarlık, grafik tasarım ve sanat gibi birbirinden farklı kategorilerde yüzlerce kitap için tıklayın!

 


Ülkemizde son yarım yüzyılda neredeyse tamamen yeniden inşa edilen mimari çevre güzel mi? Fonksiyonel mi? Yararlı mı? Başarılı mı? Estetik mi? Sanırız bu suallere müspet yanıt vermek hiç kimse için olanaklı değildir. Bugün Türkiye’de çok fazla üzerinde durulmasa da tam anlamıyla bir mimari inkıraz yaşanmaktadır. Kavimler kapısı olan sayısız tarihi kentle dolu Anadolu’da tarihi eser tahribatıyla yetinilmemiş, doğal çevre ve ekolojik sistem de akıldışı projeler ve kısa vadeli çıkar hesaplarıyla yağmalanmış, istismar edilmiş, kullanılamaz hale getirilmiştir. Bugün devasa büyüklüklere ulaşan kentlerde en temel gereksinmeler karşılanamaz haldedir. Ulaşım, elektrik, su, eğitim, sağlık gibi kentsel fonksiyonlar yerine getirilememekte, çarpık yapılaşmanın yarattığı rant hırsı dizginlenemediği için çevre kirliliği, doğal çevrenin yok edilmesi, deprem, kuraklık, sel, kıtlık vs. gibi bambaşka doğal afetlere yeni yeni kapılar açılmaktadır. Kuşkusuz tüm bu olumsuzlukların nedeni bir başına mimarlar değildir. Toplumsal tutum alışlar, siyasilerin tercihleri ve çağın getirdiği sorunlar da bu noktada çok etkilidir.
 

İstisnaları bir kenara bıraktığımızda, yeni inşa edilen binalar dahil olmak üzere, yapı stoku olağanüstü bir zevksizliği, ucuzculuğu ve aleladeliği yansıtmaktadır. Tarihsel miras açısından son derece kişilikli ve özgün olan kentlerimiz, betonarme karkas, kötü tasarlanmış, özensiz yapılarla doldurularak mahvedilmiştir. Kaba saba, tekdüze, özensiz ve pespaye binalar kentleri tam anlamıyla sıradanlaştırmış ve birer aleladelikler galerisi haline getirmiştir. Üstelik bu vasıfsız yapıların strüktürel olarak da kabul edilemez düzeylerde olduğunu 1999 Marmara Depremi’nde elim sonuçlarıyla öğrendik. Gerçek bir felakette neredeyse tüm yapılarımız kumdan kaleler gibi çöktü. Bu hazin bir durumdu. Ama kimse bu konuyu üstlenmeye kalkmadı. Birkaç paragöz müteahhit suçlanarak, günah keçisi ilan edilerek bu büyük facia geçiştirildi.

 

Kentsel açıdan içinde bulunulan olumsuzluklar serisi daha da uzatılabilir. Bunların hepsini sıralamaya sayfalar yetmez. Bunlar hemen herkesin bildiği ve yakındığı konular. Bizim asıl derdimiz, bu meseleyi irdelemeye çalışırken farklı bir bakış açısı getirmek, mimarların nasıl bir eğitimden geçip nasıl bir kültürel donanımla mesleğe atıldıklarını incelemek ve bu konuya kültür açısından bir sorgulama getirmek.

 

Ruhsal derinliği olmayan, derin bir sanatsal ve kültürel eğitimden geçmemiş, dünya kültürünü özümsememiş mimarların yapacağı yapılardan ya da düzenleyeceği çevrelerden pek tabii ki fazla bir şey beklenemez. Kaldı ki tüm Türkiye sathında, mimarları bile dışlayarak herkesin kendi yapısını kendisinin yaptığı başıbozuk bir kentleşmenin alıp yürüdüğü, mimarlara iş yaptıran mal sahipleriyle alay edildiği uzun aymazlık yılları yaşadık. Bu süreçler boyunca toplumdaki kültürel altyapı eksikliği yakıcı düzeylerdeydi. Peki, üniversite eğitiminden geçmiş mimarların kültürel konumu ne düzeydeydi?

 

Örneğin Ahmet Hamdi Tanpınar’ın şaheseri Beş Şehir’i okumuş kaç mimar vardır Türkiye’de? Ve sualin devamı: Bu şaheseri okumadan bir şehir bilincine sahip olmak mümkün müdür? Peki ya Mithat Cemal Kuntay’ın Üç İstanbul’unu okumuş kaç mimar vardır acaba? Ya da Recaizâde Mahmut Ekrem’in Araba Sevdası’nı? O araba sevdası ki bugün bile aynı aymazlıkla devam etmekte ve tüm yaşam alanlarını katletmektedir. Ya Ursula K. Le Guin’in Mülksüzler’ini okuyan kaç mimar vardır? Ya da Thomas More’un Ütopya’sını veya Kafka’nın Şato’sunu yahut da Jean Baudrillard’ın Tüketim Toplumu’nu? Italo Calvino’nun Görünmez Kentler’ini? Jules Verne’in 80 Günde Devriâlem’ini? Halikarnas Balıkçısı’nın Mavi Sürgün’ünü? Jonathan Swift’in Gulliver’in Gezileri’ni? Evliya Çelebi’nin Seyahatname’sini? Campanella’nın Güneş Ülkesi’ni? Ve daha nice nice eşsiz kitabı? O kitaplar ki bir mimarı gerçek mimar yapacak kültürel öğelerle dopdoludur.

 

Toplumumuzda bu türden, mesleki derinliği ateşleyen, geliştiren ve sanatçıya ruhsal zenginlik katan eserleri okuma itiyadı edinmiş kişi sayısı parmakla gösterilecek kadar azdır. Bu durum mimarlık mesleği için de geçerlidir. Oysa temel mimarlık konularıyla ilgisizmiş gibi gözüken büyük edebiyat, sanat ve düşünce yapıtlarının okunması, bilinçli ve derinlikli bir mimari için elzemdir. Bu anlamda, derinlikli ve bilinçli bir mimari için okunmazsa olmaz temel eserler seçkimizi sunmaktayız.

 

Bilinçli ve derinlikli bir mimarlık için okunmazsa olmaz eserler listesine kabaca göz atan okurlar, seçilen eserlerin tür anlamında bir bütünlük taşımadığını; roman, öykü, şiir, deneme, biyografi, anı, ütopya, distopya gibi türleri kapsayan çok çeşitli alanlardan seçme yaptığımızı hemen fark edeceklerdir. Bu bilinçli bir tercihtir. Çünkü mimarlık kültürü de tıpkı bu liste gibi disipliner çeşitlilik, pek çok alanda birden uzmanlaşma ve ruhsal erginlik ister. Ancak seçkiye dahil ettiğimiz eserleri tematik olarak gruplandırmayı uygun bulduk: Seyahatnameler, ütopyalar, biyografiler, fanteziler, bilimkurgular, distopyalar, mimarlık sosyolojisine dair eserler, mimari denemeler, mimari birer estet olarak İstanbul yazarları, mimarlık sanatına referans veren klasikler, mimarlıktan ilham alan romanlar, mimarlığa ilham veren romanlar, mimarlık ve sanat kuramlarına dair gibi…

 

Kuşkusuz her yaşamsal an bir mimari mekânda geçer ve biraz zorlamayla bütün edebi yapıtları mimarlık kültürüne dahil etmek mümkündür. Fakat bizler bunlar arasında en önemli gördüklerimizi seçerek bu kitaba dahil ettik. Kuşkusuz bu eserler kadar önemli daha pek çok eser vardır geride ve bu konuda her mimarın listeye ekleyeceği başka başka kitaplar olabilir. Biz elimizden geldiğince bu konudaki düşünüşleri başlatacak ve ateşleyecek bir seçki hazırlamaya çalıştık.

 

Kimilerine çok saçma gelebilir ama bize göre İstanbul’u Ahmet Hamdi Tanpınar’dan, Yahya Kemal Beyatlı’dan, Mithat Cemal Kuntay’dan, Ahmet Rasim’den, Reşad Ekrem Koçu’dan, Halit Ziya Uşaklıgil’den okumamış kişilerin İstanbul’a bir çivi çakmaya bile hakları yoktur. Benzer şekilde, Cevat Şakir Kabaağaçlı’yı okumadan “Türkçe” bir çevre bilinci ya da doğa sevgisi olamaz. Bu husus Azra Erhat ve Melih Cevdet Anday gibi önemli yazarlar için de geçerlidir.

 

Mimarlık öyle bir meslektir ki, mekân bilincinin oluşması için Jonathan Swift’in Gulliver’in Gezileri’ni de Daniel Defoe’nun ıssız adada kalakalmış kahramanı Robinson Crusoe’yu da okumuş olmanız gerekir. Ancak ve ancak bu eserlerin dehşeti ve çarpıcılığı, mimari bir çevredeki anlamları tastamam ortaya çıkarabilir. Özellikle çocuk edebiyatının şaheserleri, fantastik bir bilinç ve marjinal kuramlar taşıdığı için mimarlık için çok yararlıdır. Bunlar arasında 80 Günde Devriâlem ilk sırada olmak üzere Jules Verne’in kitaplarını başta saymak gerekir kuşkusuz. Roald Dahl’in Charlie’nin Çikolata Fabrikası’nı ise onun hemen ardından sıralayabiliriz.

 

Her ne kadar seçkimize dahil etmediysek de, Adam Smith’ten, Karl Marx’tan bu yana kapitalist ekonomi-politik bilinmeden mimarlık yapılabilir mi? Veya Thomas More gibi büyük ütopyalar kuran düşünürleri okumadan ne düzeyde bir tasarım, imgelem dünyasına sahip olabilirsiniz? Ya da görkemli Paris’in görkemli yazarları Balzac’lar, Hugo’lar, Stendhal’ler okunmadan mimarlık yapılabilir mi?

 

Ütopya ve distopya yazarları ise kanaatimizce mimarların en çok okumaları gereken yazarlardır. Yüz yıl öncesinin güçlü distopya yazarlarının karanlık gelecek kurgularında çaresizliğe düşmüş insancıkların içinde bulundukları açmazları anlatan bu romanların şeametler içeren kehanetleri ne yazık ki günümüzde birer birer başımıza geldi. Le Guin, Orwell, Huxley, Lem... Anlattıkları kâbuslar bugün bizim hayatlarımızı oluşturuyor ve mimarların bu benzersiz fikir adamlarının öngörülerinden damıtacakları çok şey var. Çünkü 21. yüzyıl başlangıcı gösterdi ki felaketler mevsimi daha yeni açılıyor. Yani önümüzde daha çok macera var.

 

Bir de kullandıkları yazın diliyle bir kentin kokusunu, ruhunu, estetiğini sarhoş edici bir edayla yansıtan yazarlar vardır. Dostoyevski’nin Petersburg’u, Kafka’nın Viyana’sı, Prag’ı, Dickens’ın Londra’sı, Durrell’in İskenderiye’si, Hemingway’in Madrid’i vs. Bizde de bu anlamda çok çarpıcı yazarlar çıkmıştır. Yaşar Kemal, 70’li yıllarda yazdığı çevreci eserlerde, Mario Levi İstanbul Bir Masaldı adlı romanında, Orhan Pamuk İstanbul-Hatıralar ve Şehir adlı anı kitabında, Salâh Birsel Boğaziçi Şıngır Mıngır ve Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu kitaplarında kenti etkileyici vurgularla anlatmış, dimağlarda derin izler bırakmışlardır. Bunlara dekadanlardan Metin Kaçan Ağır Roman adlı başarılı romanıyla, Latife Tekin alt kültürlere dair romanlarıyla listeye dahil edilmelidir. Kısa değinilerimiz arasında bu yazarların ve eserlerinin gelişkin bir mimarlık kültürü için ne kadar önemli olduğunu anlatmamız olanaklı değildir. Aynı şekilde, değini için bile fırsat bulamadığımız listemizdeki birbirinden önemli yazarların dikkatli okur tarafından incelenmesini dileriz. O vakit görülecektir ki mimarlık ve şehircilik kültürünün en önemli bölümü tıpkı bir aysberg gibi suyun altında kalmıştır ve bu alanlarda çalışan meslek erbapları tarafından fazlaca ilgiye değer bulunmamıştır. Kanımızca içinde yaşamakta olduğumuz kentlerin vasıflarını aşağı çeken hususlardan biri, belki de en önemlisidir bu.

 

Geleceğin kentlerini sağaltmak, güzelleştirmek ve daha yaşanır kılmak için bu şaheserleri dikkatlice okumak, duyumsamak, özümsemek gerekmektedir. Bu sadece öğrenciler için değil, mimarlar, şehir plancıları, sanatçılar ve kentli bilincine sahip herkes için elzemdir.

 

Bu seçkinin bu alandaki boşluğu doldurması ve temel mimarlık kültürüne dair bir perspektif sunması en büyük dileğimizdir.

1- Mimarlığa Referans Veren Klasikler: İlyada, Odysseia – Homeros / Binbir Gece Masalları – Anonim / Decameron – Giovanni Boccaccio, İlahi Komedya – Dante / Sûrnâme – Vehbî / Notre Dame’ın Kamburu – Victor Hugo / Beyaz Geceler – Dostoyevski / Savaş ve Barış, Anna Karenina – Tolstoy / Kırmızı ve Siyah – Stendhal / İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Mektuplar – Friedrich Schiller / Oliver Twist – Charles Dickens / Robinson Crusoe – Daniel Defoe / Büyülü Dağ – Thomas Mann / Ulysses – James Joyce / Şato - Franz Kafka.

 

2- Mimarlıktan İlham Alan Romanlar / Mimarlığa İlham Veren Romanlar: Gülün Adı – Umberto Eco / Benim Adım Kırmızı, Kara Kitap – Orhan Pamuk / Saatleri Ayarlama Enstitüsü – Ahmet Hamdi Tanpınar / Üç İstanbul – Mithat Cemal Kuntay / Araba Sevdası – Recaizâde Mahmut Ekrem / Çölde Çay (Esirgeyen Gökyüzü) – Paul Bowles / Yolda – Jack Kerouac / Açlık – Knut Hamsun / İstanbul Bir Masaldı – Mario Levi / Hayatın Kaynağı – Ayn Rand / Yüzyıllık Yalnızlık – Gabriel García Márquez / Mavi Sürgün – Halikarnas Balıkçısı / Tatar Çölü – Dino Buzzati / İskenderiye Dörtlüsü – Lawrence Durrell / New York Üçlemesi – Paul Auster / Konstantinopolis Kapılarında – Hikmet Temel Akarsu / Anayurt Oteli – Yusuf Atılgan / Güneş de Doğar – Ernest Hemingway / Esir Şehrin İnsanları – Kemal Tahir / İstanbul ve Pierre Loti – Abdülhak Şinasi Hisar / Puslu Kıtalar Atlası – İhsan Oktay Anar / Masumiyet Müzesi – Orhan Pamuk.

 

3- Mimarlık Sosyolojisine Dair Edebi Eserler: Memleket Hikâyeleri – Refik Halit Karay / Kent ve Köpekler – Mario Vargas Llosa / Akçasazın Ağaları – Yaşar Kemal / Alelâdelik Çağı – Hikmet Temel Akarsu / Muhteşem Gatsby – F. Scott Fitzgerald / Zorba – Nikos Kazancakis / Berci Kristin Çöp Masalları – Latife Tekin / Ayaşlı ile Kiracıları – Memduh Şevket Esendal / Drina Köprüsü – İvo Andriç / Kırmızı Pelerinli Kent – Aslı Erdoğan / Devlet Kuşu – Orhan Kemal / Kiralık Konak – Yakup Kadri Karaosmanoğlu / Ağır Roman – Metin Kaçan.

 

4- Seyahatnameler ve Biyografik Seyahatnameler: Seyahatname – Evliya Çelebi / Doğu’da Seyahat – Gerard de Nerval / Mavi Yolculuk – Azra Erhat / Macellan, Amerigo – Stefan Zweig / Tournefort Seyahatnamesi – Joseph de Tournefort.

 

5- Ütopyalar: Devlet – Platon / Yeni Atlantis – Francis Bacon / Güneş Ülkesi – Tommaso Campanella / Ütopya – Thomas More / Ağaca Tüneyen Baron – Italo Calvino.

 

6- Bilimkurgu ve Distopyalar: Mülksüzler – Ursula K. Le Guin / 2001: Bir Uzay Efsanesi – Arthur C. Clarke / Dune – Frank Herbert / Yıldızlardan Dönüş – Stanislaw Lem / 1984 – George Orwell / Fahrenheit 451 – Ray Bradbury.

 

7- Fanteziler: Hobbit, Yüzüklerin Efendisi – J.R.R. Tolkien / Alice Harikalar Diyarında – Lewis Carroll / 80 Günde Devriâlem – Jules Verne / Charlie’nin Çikolata Fabrikası – Roald Dahl / Gulliver’in Gezileri – Jonathan Swift.

 

8- Mimari Denemeler: Beş Şehir – Ahmet Hamdi Tanpınar / Paris’te Bir Osmanlı Sefiri – Şevket Rado / Adrianopol’den Edirne’ye – Aziz Nazmi Şakir-Taş / Mekândan Taşan Edebiyat – Turgay Anar / Şairlerin Barbar Sofraları – Hikmet Temel Akarsu / Bütün Eserleri – Çelik Gülersoy / Görünmez Kentler – Italo Calvino.

 

9- Mimari Birer Estet Olarak İstanbul Yazarları: Şehir Mektupları – Ahmet Rasim / Boğaziçi Şıngır Mıngır – Salâh Birsel / İstanbul-Hatıralar ve Şehir – Orhan Pamuk / Boğaziçi Mehtapları – Abdülhak Şinasi Hisar / Eski İstanbul’da Meyhaneler ve Meyhane Köçekleri – Reşad Ekrem Koçu / Bütün Şiirleri – Yahya Kemal Beyatlı / Bütün Hikâyeleri – Sait Faik / Memleketimden İnsan Manzaraları – Nâzım Hikmet.

 

10- Mimarlık ve Sanat Kuramlarına Dair: Mimarlık Üzerine On Kitap – Vitruvius / Leonardo’nun Defterleri – Leonardo da Vinci / Sanatın Öyküsü – E.H. Gombrich / Bir Mimarlığa Doğru – Le Corbusier / Tüketim Toplumu – Jean Baudrillard / Sanatta Ruhsallık Üzerine – Wassily Kandinsky / Sanatın Gerekliliği – Ernst Fischer / Van Gogh, Yüzyıl Sonra – Ferit Edgü / Theo’ya Mektuplar – Van Gogh / 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar – Ahu Antmen.

  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi
  • YEM Kitabevi